Beretning fra IF-træf i Mosede 2020

08/11/2020

Findes der en naturlig forklaring på, hvorfor det enten skal blæse en halv pelikan eller være næsten vindstille til IF-stævner i DK? IF’eren kan dog sejle i begge scenarier og hold da op, hvor sejler hun godt, selv i meget hård vind. Godt at man har en IF’er!

Klik på billedet for hele beretningen

IF-Træf i Mosede 2020

 

Findes der en naturlig forklaring på, hvorfor det enten skal blæse en halv pelikan eller være næsten vindstille til IF-stævner i DK? IF’eren kan dog sejle i begge scenarier og hold da op, hvor sejler hun godt, selv i meget hård vind. Godt at man har en IF’er!

En blandt mange ting IF-klassen kan prale af, må være den laveste gennemsnitsalder hos besætningen på en klassisk sejlbåd i en klassesejlads. Heidruns besætning var 14,14 og 32 år, hvilket giver en gennemsnits alder på 20 år! Forsætter vi i det spor, har vi stadig en aktiv klub om 200 år ?

I årets udgave af IF-Træffet havde vi 9 deltagende både, 6 lokale og 3 fra henholdsvis Hvidovre, Svanemøllen og Rungsted. Vi havde et fantastisk dommerteam fra Lolland og Sjælland bestående af Bjarne, Finn, Kenn, Tom og Sisse. Droneoptagelser af Lars Hartmann.

Foredrag ved Preben Lerche:

Til træffet havde vi om torsdagen fornøjelsen af et foredrag med Preben Lerche. Han tegnede og fortalte om kapsejlads i IF’er. Der blev fortalt om vigtigheden af forberedelse af båden, taktik før og under starten, samt runding af mærker. De tilstedeværende havde slået ørene helt ud og der kom mange spørgsmål, især fra de yngre og nyere medlemmer af IF-klassen. Det var tydeligt, at den mangefoldige Danmarksmester sidder inde med en viden og erfaring, som mange af de knap så rutinerede kapsejlere fik fuldt udbytte af. Preben fortalte også på opfordring en annekdote fra en hans mange DM’er, hvor han lykkedes med at starte på bagbord halse og sejle over hele feltet ved DM i 1992, hvilket står som et særligt godt minde for den garvede IF-sejler.

Klargøring af skolebåde:

Mosede sejlklub havde stillet sine 2 skolebåde, Moseanden og Mosegåsen, til rådighed for 2 besætninger. Den ene, en helt ny og hurtigt sammensat besætning af lokale sejlere bestående af Kim Ravn, Kasper Nielsen, Henrik Hansen, hvoraf Kasper kun har denne sæsonen i bagagen med sejlbådserfaring. (Han er dog en fantastisk dygtig gast). De sejlede Mosegåsen.

Den anden besætning på Moseanden bestod af Niels Fjøs, Brian Andersen, Jørgen Nielsen, som absolut ikke er ukendt med kapsejlads. En fast sammentømret besætning med masser af erfaring og ekspertise i boathandling, taktik og godt sømandsskab.

Skolebådene blev løftet op og skrubbet rene i bunden og trimmet til race. Hver morgen i 2 dage op til stævnet blev der arbejdet med boremaskine, sav og knofedt på bådende. Riggen blev trimmet så godt som muligt og der blev slæbt nye blokke og skøder ombord. Der blev sågar indstalleret hængestropper i Mosegåsen! Begge bådene lånte et stel sejl fra 2 andre IF’ere i Mosede, så der var nok at gøre for dommerne senere med at holde styr på 2 gange DEN 91 og 2 gange 313.

Den sidste morgen inden sejladserne, så jeg Brian stå vagt på Moseanden, fordi besætningen fra Mosegåsen, der lå ved siden af, havde slået sig på pirateri og begyndt at «organisere» dele fra den konkurrende båd. Hvor herligt med ægte konkurrenceånd ?

Sejladserne:

Som vi efterhånden har erfaret, har Jætten Ægir, (konge over havet), og Havguden Njord ofte beriget vores stævner med en god portion vind eller meget lidt vind. I Mosede var de generøse med vinden, der lå mellem 9-12 m/s. Samtidig havde de ladet Østersøen bærer gode bølger ind i Køge Bugt, så bølgegang manglede vi heller ikke. Vores baneleder og dommerteam kæmpede en brav kamp for at placere mærkerne, da vinden oftede skiftede retning med op til 30 grader. Åbenbart mente Ægir og Njord, at vi havde det for let.

Vi fik nogle gode sejladser med spøjse situationer, når vinden fx vendte efter, at vi havde rundet topmærket og skulle tilbage til gaten på en halvvind! Banen var ikke lang, hvilket gjorde det ekstra sjovt og flot, at ligge så tæt med andre IF-både og nyde synet af de smukke skrog, der skærer gennem søen. Vi havde hyret en fotograf, Lars Hartmann, som der fik nogle fantastiske billeder/film i løbet af lørdagens sejladser. (Disse ligger på hjemmesiden).

Bagbordsstarten:

En der havde lyttet særligt nøje til Prebens foredrag om torsdagen var skipperen på DEN 91, der for sit indre blik sagtens kunne forestille sig den smukke bagbordsstart, som Preben med Admiralinden havde begået i 1992. Derfor besluttede besætning på DEN 91 efter en del måling af startlinjen, at prøve lykken i første sejlads. Vi sejlede op mod startmærket på bagbord halse, med stopuret i hånden, klar på skøderne og hjertet oppe i halsen, 6-5-4-3-2-1- BANG og så kørte bussen. Der blev råbt: «styrbord!» af de første både, der noget overraskede så, hvad vi var i gang med, men vi holdt en god bådslængde foran dem og så sejlede vi ellers over feltet på bagbord halse.

Grill i gården:

Vi grillede sammen hver aften torsdag, fredag og lørdag. Det var hele træffet værd, at sidde og hygge sig med unge og knap så unge IF-sejlere og andre gode søfolk. Der blev udvekslet mange gode historier, især fra DM’er op gennem årtierne, historier man aldrig bliver træt af at hører, og de bliver kun bedre og bedre. Særligt Finn fra dommerteamet, fortalte lune historier, som vi sad længe og gnækkede over. (Hvis i vil hører dem, så kom næste år).

Det blev lange sommeraftener i godt selskab.

Lørdag aften var der præmie uddeling, hvor en meget stolt besætning fra Mosegåsen kunne snuppe en 3.plads i deres første IF-stævne sammen. (Og enddag med lånte onsdagssejl). På andenpladsen No Stress med de meeeeget erfarne drenge fra Mosede. (2 af dem har mere end 100 års erfaring til sammen). Og på toppen Admiralinden med en suveræn førsteplads, sejlet af den besætning der bar spiler gennem alle sejladserne.

Vi ses til IF-Træf i Mosede 2021

Af

Magnus Reitzel, DEN 91


})