Konstruktør: Tord Sundén
Prøvesejlet 1. gang: 1967
Antal både bygget: ca. 3.600
Både i Danmark: ca. 300
Antal køjepladser: 4
Deplacement: 2.150 kg
Ballast køl: 58 %
Længde overalt: 7,865 m
Længde i vandlinje: 6,040 m
Dybgang: 1,21 m
Største bredde: 2,20 m
Storsejl: 16 m2
Genua: 15 m2
Fok: 10 m2
Spiler: 40 m2
GPH mål opdateret 2017.
GPH 2017 | Anvendelse | Gennemsnits-sømiletid (s) |
---|---|---|
GPH | cirkelbane alle vindstyrker | 707 |
TACIL | cirkel bane i ’lette’ vindstyrker fra 4 m/s og under | 880,2 |
TACIM | cirkel bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 3 og 9 m/s | 697,6 |
TACIH | cirkel bane i ’hårde’ vindstyrker fra 8 m/s og over | 625,6 |
TAUDL | op-ned bane i ’lette’ vindstyrker fra 4 m/s og under | 1.156,0 |
TAUDM | op-ned bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 3 og 9 m/s | 864 |
TAUDH | op-ned bane i ’hårde’ vindstyrker fra 8 m/s og over | 751,4 |
TCC | Time correction coefficient. Bruges ligesom lystal. Det er en faktor, der ganges på sejltiden, og som er udregnet ud fra DH-måletal. | 0,944 |
Information om målebreve/ certifikater og alt om DH-regel findes på http://www.websejler.dk.
.
I dagens GPH-regler regnes bare med at både sejles optimalt – stropper eller ej. Hængestropper(monteres med begrænsninger C 4.1.vIII) og hængehåndtag(kan frit monteres på dæk – D 14.1.b) er ifølge klassereglerne tilladt, så er det også tilladt at hænge i alle snore i GPH sejlads.
Men man må også gerne hænge med foden under løjgangen – men det er næppe så relevant i en IF-er.
Vidste du at IF-eren sejler fortrinligt for fok, så snart der er mere end 4 m/s og ikke krapsø. Man kan styre meget højt med en fok, men det skal man ikke gøre.
Trim fokken med facon og lad være med at hale den for flad og lad den tviste en lille smule i toppen. Så kan det være en fornøjelse at sejle for fok, især hvis man sejler meget alene og skal nå at hale forsejlet hjem i vendingen, men også hvis man sammen med nogen, der ikke har så store overarme. Og så giver det et bedre udsyn og mindre blind vinkel.
Vidste du i øvrigt at en H-bådsfok passer fint på en IF-er og en H-båds fok kan man ofte få i en god stand til en god pris.